Medische Basiskennis / Psychosociale Basiskennis
Voor wie geldt de verplichting van PSBK en/of MBK?
Voor een registratie in de vakgroep VPMW geldt dat je PSBK moet hebben. Voor een registratie in de VIG moet je PSBK én MBK hebben. Ben je haptotherapeut óf psychomotorisch therapeut, dan wordt je geregistreerd in de vakgroep VPMW maar mag je kiezen tussen PSBK óf MBK. Een gecombineerde scholing is natuurlijk ook altijd goed (mits deze voldoet aan de PLATO-eindtermen en een SNRO- of CPION accreditatie heeft).
Voldoet mijn opleiding aan de eis van PSBK en/of MBK?
Deze opleidingen geven vrijstelling voor PSBK of MBK. Voor registratie in de vakgroep VPMW geldt dat je PSBK moet hebben. Voor registratie in de vakgroep VIG geldt dat je MBK én PSBK moet hebben. Haptotherapeuten en Psychomotorisch therapeuten mogen een keuze maken tussen MBK of PSBK.
Vragen omtrent de inschrijving
Moet ik de beroepseed/beroepsgelofte op het kantoor van de NFG komen ondertekenen?
Nee, dat hoeft niet. Je kunt zelf voor 2 getuigen zorgen. Deze moeten volwassen zijn en het mag ook familie zijn. De eed wordt alleen door ons erkend als deze volledig ingevuld én ondertekend is.
Hoe verloopt de inschrijfprocedure voor een registerlidmaatschap?
Dit kun je nalezen op de pagina “Inschrijven NFG” Mocht er toch nog iets niet duidelijk zijn, neem dan gerust contact met ons op. Onze bereikbaarheid vind je op de “Contactpagina“.
Hoelang neemt de inschrijfprocedure in beslag?
Zodra jij de inschrijfprocedure hebt afgerond en naar ons hebt toegestuurd, gaan wij zo snel mogelijk aan de slag met de toetsing hiervan. Normaal gesproken krijg je binnen 2 tot 3 weken van ons bericht. Alleen in vakantieperiodes of bij extreme drukte kan dit iets langer duren. Je kunt op het moment van inschrijven altijd even contact opnemen met het NFG-secretariaat om te informeren naar de verwerkingstijd van dat moment.
Ik wil bij inschrijving geen muurschild bestellen, kan dit ook later?
Ja, dit kan. Bovenop de kosten van het muurschild (zie onze pagina “bijdragen“) komen dan nog de verzendkosten. Het muurschild is aan te vragen door een e-mail te sturen aan de NFG (info@de-nfg.nl).
Kan ik het inschrijfformulier (met bijlagen) per post verzenden aan de NFG?
Voor registratie in de vakgroepen VPMW, VIG, OC-R en het Coachregister werken wij sinds begin 2017 met een volledige digitale inschrijving. Het is sinds 1 januari 2021 niet meer mogelijk om je op een andere manier in te schrijven.
Kom ik in aanmerking voor een registratie bij de NFG?
Twijfel je of de door jou gevolgde opleidingen voldoende zijn om geregistreerd te worden bij de NFG? Mail ons je volledige cv en je ontvangt zo spoedig mogelijk antwoord. Houdt er rekening mee dat op basis van je cv er een verwachting wordt uitgesproken. De toetsingscommissie neemt het definitieve besluit en kijkt verder dan alleen je diploma’s. Wanneer jij geregistreerd wilt worden in de vakgroep VIG (Vakgroep Integrale Gezondheidszorg) of VPMW (Vakgroep Psychoscociaal en Maatschappelijk Werk) kom je voor vergoeding van de zorgverzekeraars in aanmerking. Het is dan belangrijk dat je alternatief/complementair geschoold én werkzaam bent.
Met welke kosten moet ik rekening houden?
Op deze pagina staan alle kosten op een rijtje.
Welk voordeel levert een aspirant-lidmaatschap mij op?
Als aspirant-lid maak je kennis met de NFG. Eens per twee weken (m.u.v. de vakantieperiodes) ontvang je per mail onze nieuwsflits en 4x per jaar ons TCC-magazine. Uiteraard staan wij je bij met raad en daad wanneer nodig. Wanneer je jouw aspirant-lidmaatschap wilt omzetten in een registerlidmaatschap, dien je wel de gehele inschrijfprocedure te doorlopen. Je hoeft bij acceptatie echter geen inschrijfgeld te betalen. Via deze link kun je het inschrijfformulier voor het aspirant-lidmaatschap downloaden.
De NFG verlangt dat ik per jaar minimaal 1225 uur werkzaam ben in mijn bedrijf. Ik weet niet zeker of ik wel aan deze eis kan voldoen?
De NFG hanteert hiermee dezelfde urennorm als de Belastingdienst.
Moet ik mij bij de koepelorganisatie registreren en wat levert mij dit op?
Wanneer je in de vakgroep VPMW of VIG geregistreerd bent, kun je je laten registreren bij de koepelorganisatie. Maar dit is géén verplichting.
Je kunt je bij de koepel laten registreren nádat je bij de NFG bent geregistreerd en in het bezit bent van AGB-codes (praktijkcode en persoonlijke code). Het is belangrijk dat je een persoonlijke AGB-code hebt mét NFG-erkenning.
VGZ eist een koepelregistratie voordat zij tot vergoeding overgaat. Voor vergoedingen vanuit Menzis, Zilveren Kruis en CZ (en nog een aantal kleinere verzekeraars) is een koepelregistratie niet noodzakelijk. Wanneer je op ons vergoedingenoverzicht kijkt, zie je per verzekeraar of een koepelregistratie een eis is.
Wanneer je bij de koepel geregistreerd wilt worden, kun je dit verzoek aan ons mailen. Zorg ervoor dat in je mail ook je AGB-codes staan vermeld. Elke week (meestal op donderdag) melden wij nieuwe registerleden aan bij de koepel. De zorgverzekeraars die een koepelregistratie eisen, vergoeden pas vanaf aanmelddatum bij de koepel.
Aan een koepelregistratie zijn kosten verbonden. Je kunt er voor kiezen om je niet of later te laten registreren. Informeer bij het NFG-secretariaat naar de tarieven.
Welke alternatieve/complementaire scholing wordt door jullie erkend?
Wij hebben geen lijst met opleidingen voor jou omdat wij willen dat je scholing zoekt die bij je past én waarvan je het geleerde ook wilt toepassen in de praktijk. Wij hebben wel een overzicht wat jou kan helpen bij jouw zoektocht naar geschikte scholing. Vraag het meest recente overzicht aan bij het NFG-secretariaat via info@de-nfg.nl
Ik wil personeel aannemen. Kan dit onder mijn NFG-registratie?
Nee, dat kan niet. Een NFG-registratie is altijd persoonlijk en jouw registratie geldt dus niet voor personen die bij jou in dienst zijn. Zij zullen dus zelf de toetsingsprocedure moeten doorlopen en kunnen bij registratie in de vakgroep VPMW of VIG zelf een AGB-code aanvragen. Zorgverzekeraar willen ook dat de AGB-code van de behandelaar op de factuur staat.
Ik wil overstappen naar een andere vakgroep, hoe regel ik dit?
Mail dit verzoek aan het NFG-secretariaat via info@de-nfg.nl. Is voor deze overstap een aanvullende scholing nodig, stuur dit diploma dan altijd mee.
Vragen omtrent de herregistratie
Wat zijn alle regels rondom de herregistratie?
Wij hebben alle spelregels voor je op een rijtje gezet. Hier lees je hoe je de herregistratie aanvraagt, wanneer je dit moet doen, welke eisen wij stellen aan scholing etc. etc. Het is veel informatie maar wij raden je aan deze regelmatig weer eens door te lezen zodat je niet voor verrassingen komt te staan wanneer wij je aanvraag niet (direct) goedkeuren.
Binnen de spelregels vind je ook informatie over de verplichte PSBK (evt. MBK) bijscholing. Deze speciaal geaccrediteerde bijscholing is alléén een eis wanneer je bent geregistreerd in de vakgroep VPMW of VIG. Dit komt omdat het een bijscholingseis van de zorgverzekeraars is. Ook verderop in deze FAQ besteden wij aandacht aan deze bij- en nascholing.
Hoe kan ik mijn deelname aan intervisiegesprekken bewijzen?
Hiervoor heeft de NFG een document ontwikkeld. Je vindt dit document als download op het ledengedeelte van onze website. Uiteraard kun je dit formulier ook altijd opvragen bij het secretariaat van de NFG (info@de-nfg.nl).
Hoe weet ik of mijn registerpunten zijn goedgekeurd?
De medewerkers van het NFG secretariaat controleren regelmatig de door jou opgevoerde activiteiten inclusief de bewijsstukken. Zodra dit akkoord bevonden is, zie je een groen “vinkje” staan. Wanneer je een oranje vinkje ziet staan, betekent dit dat wij het bewijsstuk nog niet hebben gecontroleerd. Wanneer je en rood kruis ziet staan, dan betekent dit dat het bewijsstuk of de activiteit is afgekeurd. Wanneer je met je muis op het rode kruis gaat staan, zie je de reden van afkeuring.
Hoeveel punten dien ik jaarlijks te behalen om voor herregistratie in aanmerking te komen en op welke manier?
Klik hier voor alle spelregels omtrent de herregistratie
Ik ben later in het jaar lid geworden, moet ik voor dit jaar alle punten behalen?
Nee, je kunt de punten naar rato berekenen.
Kijk altijd naar de geldigheidsduur van je NFG-licentie. Op 15 december vóór genoemde geldigheidsdatum moet je herregistratie bij ons binnen zijn.
Ik ben NFG-registerlid, dien ik elk jaar mijn herregistratie aan te vragen?
Elk NFG-registerlid dient eens in de twee jaar een aanvraag voor herregistratie in te dienen. Iedereen doet dit op hetzelde tijdstip uiterlijk voor 15 december (2024, 2026 etc.). Ook wanneer je nog geen 2 jaar geregistreerd bent, dien je voor genoemde datum de aanvraag in te dienen. Je mag het benodigde puntenaantal dan wel naar rato berekenen. Wij adviseren je dringend niet met het aanvragen te wachten tot de uiterste inzenddatum maar gedurende de twee jaar steeds de door jou gevolgde activiteiten in te voeren. Je kunt het dan niet meer vergeten, bewijsstukken kunnen niet meer kwijtraken en je verspreidt de administratieve last van jezelf en van de NFG-medewerker.
Ik heb dit jaar teveel punten behaald. Kan ik dit overhevelen naar het nieuwe jaar?
Het is de bedoeling dat je per jaar de benodigde punten haalt zoals uitgelegd in de spelregels. Wij kijken na in blokken van 2 jaar b.v. 2023/2024 en 2025/2026 etc. Binnen dit blok mag je wel wat schuiven met punten mocht dit nodig zijn. Dus een te kort aan punten in 2023 mág je compenseren met een overschot in 2024 bijvoorbeeld. Maar een overschot in 2024 mag je níet meenemen naar het volgende blok (2025/2026). Aan het einde van het blok kijken wij de door jou ingevoerde activiteiten na en krijg je een nieuwe licentie. Hierna wordt dit blok door ons afgesloten
Ik moet bewijsstukken aanleveren. Wat wordt hiermee bedoeld?
In de spelregels staat duidelijk uitgegelegd welke bewijsstukken wij accepteren maar ook welke bewijsstukken niet.
Bij activiteiten (scholing, intervisie, supervisie) moet duidelijk zijn dat jij aanwezig bent geweest.
Scholing:
Certificaten, diploma’s of een ondertekende aanwezigheidsverklaring van de organiserende instantie volstaan voor het bewijzen van deelname aan scholing. Facturen, betaalbewijzen, entreebewijzen, progammaboekjes of eigen opgestelde verklaringen kunnen wij niet goedkeuren.
Supervisie/Intervisie
Supervisie kan bewezen worden door een ondertekende verklaring van de supervisor. Ook een factuur van de supervisor volstaat, mits uit de factuur duidelijk is dat het om supervisie gaat. Uit de bewijsstukken moet blijken hoeveel uur supervisie jij per jaar hebt gekregen. Een formulier dat je hiervoor kunt gebruiken vind je op je persoonlijke NFG-pagina onder het tabblad “Downloads”.
Intervisie kan bewezen worden door een ondertekende verklaring van een intervisiegenoot. Het moet duidelijk zijn aan hoeveel uur intervisie jij per jaar hebt deelgenomen. Een formulier dat je hiervoor kunt gebruiken vind je op je persoonlijke NFG-pagina onder het tabblad “Downloads”.
Vakliteratuur
Het lezen van vakliteratuur is lastiger te bewijzen. Je ontvangt voor dit onderdeel ook maximaal 2 punten (1 punt per boek) en we vragen je vriendelijk om ook niet meer boeken per jaar in te voeren. Bewijsstsukken zijn aankoopbewijzen, leenbewijzen van de bibliotheek of een kopie van de voor- en achterzijde van het boek.
Eigen opgestelde verklaringen of verklaringen zonder handtekening zullen wij nooit goedkeuren. Zie voor alle informatie de spelregels op onze website.
Ik volg een opleiding moet ik dan ook alle registerpunten behalen?
Wanneer je een door ons erkende opleiding volgt, kom je “automatisch” aan voldoende algemene scholingspunten. Ben je echter geregistreerd in de vakgroep VPMW of VIG dan moet je ook 1 dag per jaar PSBK- of MBK-bijscholing volgen (zie spelregels). Alleen wanneer jouw opleiding vrijstelling geeft voor de opleiding PSBK of MBK, kan deze scholing meetellen als PSBK- of MBK-bijscholing. Wanneer dit niet het geval is, dan blijft de PSBK- of MBK-bijscholingsverplichting bestaan. Wij kunnen op dit onderdeel geen vrijstelling geven omdat dit een eis is van de zorgverzekeraars.
Voor je opleiding zul je ook boeken moeten lezen, dus aan deze eis dus je ook voldoen. Wellicht is intervisie ook een onderdeel van de opleiding, in dat geval kan dit ook meetellen.
Om PE-punten te krijgen moet je wel de juiste bewijsstukken kunnen overleggen. Ook in dit geval geldt een inschrijfbewijs of betaalbewijs niet. De ervaring leert dat scholingsinstituten probleemloos een ondertekende verklaring van deelname voor jou zullen opstellen. Is intervisie een onderdeel van de opleiding? Vraag ook dan om een verklaring waaruit blijkt hoeveel uur intervisie jij per jaar hebt gehad.
Kan ik vrijstelling krijgen voor het behalen van de registerpunten?
Ondanks de vrijstelling zul je wel altijd een aanvraag voor herregistratie moeten indienen.
Moet ik intervisie volgen met andere NFG-registerleden?
Nee, dit is niet verplicht.
Uit hoeveel leden dient een intervisiegroep minimaal te bestaan?
Een intervisiegroep bestaat minimaal uit 3 personen, maar wat meer is altijd beter. Ben je op zoek naar meer intervisiegenoten of wil je je aansluiten bij een bestaande groep? Je mag altijd een oproep plaatsen in onze Nieuwsflits. Mail een korte tekst naar info@de-nfg.nl. Vermeld hierin in elk geval in welke omgeving je op zoek bent naar een groep of intervisiegenoten en hoe je bereikbaar bent (mail, telefonisch of verwijs naar de contactgegevens op je website).
Wordt intervisie georganiseerd door de NFG?
Wil je zelf een intervisiegroep oprichten of is het je niet gelukt je aan te sluiten bij een bestaande intervisiegroep dan kun je ook een oproep doen in onze nieuwsflits welke wij elke eens per twee weken (m.uv. de vakantieperiodes) per mail aan alle NFG-leden zenden. Stuur je oproep naar officemanager@de-nfg.nl Vermeld in je bericht in elk geval altijd:
- in welke omgeving je een intervisiegroep zoekt of wilt oprichten;
- op welke manier je bereikbaar bent (e-mail, telefonisch).
Krijg ik punten voor scholing die ik in het buitenland heb gevolgd?
Als ik de herregistratie niet aanvraag, wordt mijn registratie dan beëindigd?
Nee, dit is zeker niet het geval. Een NFG-registratie wordt alleen op schriftelijk verzoek (een e-mail volstaat) beëindigd. Dit bericht moeten wij dan vóór 1 december van jou hebben ontvangen. Wij kunnen je dan per 1 januari van het daaropvolgende jaar uitschrijven.
Wanneer je te weinig of geen punten hebt behaald, kun je een verzoek tot (gedeeltelijke) vrijsteling indienen. Wij gaan hierover dan met jou in overleg.
Het niet-aanvragen van een herregistratie betekent dus nooit dat je geen contributie verschuldigd bent aan de NFG. Het betekent wel dat je niet meer aan onze registratie-eisen voldoet. Dit zal op termijn dan zeker gevolgen hebben voor je NFG-registratie.
Welke eisen stellen jullie aan bij- en nascholing zodat ik hier punten voor krijg?
Aan de algemene bij- en nascholing stellen wij de volgende eisen;
- De bij- en nascholing is (aantoonbaar) op HBO-niveau ter verdieping/verbreding van vakkennis.
- De doelgroep van de scholing is de (NFG-)hulpverlener.
- Wij geven de voorkeur aan geaccrediteerde bij- en nascholing (b.v. een accreditatie van SNRO, SKJ, NIP). Een accreditatie is dus niet verplicht.
- De scholing duurt minimaal 2,5 uur. Scholing die korter duurt, levert geen punten op. Je mag meerdere kortere scholingen (b.v. lezingen of webinars) wél samenvoegen zodat je aan minimaal 2,5 uur komt.
- Er moet een bewijs van deelname overlegd kunnen worden. Een inschrijfbewijs of betaalbewijs keuren wij niet goed. Een licentie of een door de onderwijsinstelling ondertekende verklaring van deelname erkennen wij wel. Duidelijk moet zijn dat jij daadwerkelijk hebt deelgenomen aan de scholing.
- Aan buitenlandse bijscholing geven wij in principe geen punten tenzij er een Nederlandse accreditatie is die wij kunnen erkennen. Informeer hierover bij het NFG-secretariaat.
Voor de verplichte PSBK*-bijscholing (alleen verplicht bij VPMW- of VIG-registratie) krijg je alleen punten als deze wordt gegeven door een opleidingsinstituut die ook de PSBK*-opleiding mag geven en daarvoor geaccrediteerd is door CPION of SNRO. Welke scholing wij erkennen lees je hier.
*Haptotherapeuten, Psychomotorisch therapeuten en VIG-registerleden mogen ook MBK-bijscholing volgen i.p.v. PSBK-bijscholing.
Valt de scholing die ik volg onder de verplichte bijscholing PSBK (of MBK)?
Ben je geregistreerd in de vakgroep VPMW of VIG, dan moet je één dag per jaar verplichte bijscholing op het gebied van PSBK (of eventueel MBK) volgen. Alle informatie hierover vind je hier. Let op; dit is dus géén extra scholing. Het aantal bijscholingsdagen per jaar blijft op minimaal 4 staan.
Deze verplichte bijscholing moet dus een speciale PSBK- of MBK-accreditatie hebben van CPION of de SNRO. Ook op de site van het CGO staat erkende bijscholing PSBK/ MBK.
Staat jouw scholing hier niet tussen of vermeldt de scholingsinstantie niets over een accreditatie, dan zal de NFG deze scholing ook niet accepteren als erkende bijscholing PSBK/ MBK.
Vragen omtrent de visitatie
Hoe maak ik een afspraak voor een visitatie?
Je wordt door ons per mail uitgenodigd voor een afspraak. In deze mail zie je de data en tijdstippen dat de visiteur in jouw regio beschikbaar is.
Het is de bedoeling dat je hier dan zelf een keuze uitmaakt. Heb je geen mail ontvangen, check dan jouw persoonlijke pagina bij de tab afspraak visiteur.
Ik kan steeds niet op de voorgestelde data/tijdstippen. Wat moet ik doen?
Onze visiteurs proberen zo veel mogelijk data vooruit te plannen op afwisselende dagen. Omdat onze visiteurs veelal een eigen praktijk hebben, kan het zijn dat ze op een specifieke dag nooit bezoeken afleggen.
Is dit nou juist nét de dag dat jij tijd kan vrijmaken voor een bezoek, dan adviseren wij jou contact op te nemen met de NFG. Wij proberen dan samen tot een oplossing te komen.
Hoe zie ik dat ik een afspraak heb gemaakt?
Als je op de blauwe link van de dag met tijdstip hebt geklikt ontvang je automatisch een e-mail met daarin de bevestiging.
Let op of het bezoekadres (praktijkadres) klopt in de e-mail. Zo niet, dan verzoeken wij jou contact op te nemen met de NFG. In de e-mail staat tevens de link naar de vragenlijst waarvan wij verzoeken deze zo spoedig mogelijk in te vullen.
Ik zie op mijn persoonlijke pagina geen datum/ tijdstip
Het is mogelijk dat een visiteur langere tijd afwezig is en geen nieuwe data heeft ingevoerd waarop hij/zij beschikbaar is.
Wij willen onze registerleden niet overspoelen met mailtjes vandaar dat wij ervoor hebben gekozen om data te vermelden op de persoonlijke pagina onder de tab: afspraak visiteur.
Wat zijn de kosten van een visitatie bezoek?
Voor de bijdragen verwijzen wij jou graag naar onze website: https://mijn.de-nfg.nl/bijdragen.html De bijdrage in de kosten zijn voor de (reis)kosten van de visiteur en het bouwen/onderhouden van het planningsysteem (IT).
Het doorberekenen van visitatiekosten is binnen onze branche zeer gebruikelijk en vanwege de vergaande automatisering die wij hebben weten door te voeren zijn onze kosten een stuk lager dan bij andere beroepsorganisaties.
Nadat de visiteur bij je langs is geweest, kun je de nota via de mail tegemoet zien. Let op; deze kan ook in je spambox terechtkomen.
Om de hoeveel jaar krijg ik bezoek van een visiteur?
De NFG visiteert haar registerleden één keer in de drie jaar.
Ik ben reeds door een andere organisatie bezocht in het kader van visitatie, en nu?
Heb jij een verslag van een visitatiebezoek door een door ons erkend visitatiebureau (welke niet ouder is dan drie jaar), dan kunnen wij dit accepteren. Wij ontvangen graag een kopie van het verslag om te bewaren in jouw dossier.
Kan ik de vragenlijst van te voren inzien?
Dit is helaas niet mogelijk. De vragenlijst gaat over de volgende onderwerpen: Bereikbaarheid, accommodatie, informatieverstrekking, behandeling (dossiers, evaluatie, facturen etc.).
Waar vind ik het NFG visitatieprotocol?
Deze vind je onder de downloads op jouw persoonlijke pagina.
Hoe kan ik mij voorbereiden op het bezoek?
Als je een afspraak hebt gemaakt ontvang je een uitgebreide vragenlijst. Dit is tevens een voorbereiding op het bezoek. De visiteur zal de vragen met jou doornemen en aangeven welke aandachtspunten er zijn.
Kan ik de afspraak nog afzeggen of verzetten?
Om de kosten van visitatie zo laag mogelijk te houden werken wij met een geautomatiseerd systeem waarin een logische route voor de visiteur wordt gepland.
Het uitvallen van een afspraak is voor de visiteur dus erg vervelend. Alleen bij zeer dringende redenen kan de afspraak uiterlijk 48 uur van te voren afgezegd worden.
Wij verzoeken jou direct contact op te nemen met de NFG . Zie hiervoor onze contactpagina.
Wat moet ik doen wanneer ik langere tijd niet in de mogelijkheid ben om de visiteur te ontvangen?
Stel, je bent niet in de gelegenheid om een visiteur te ontvangen, dan adviseren wij jou contact op te nemen met de NFG. Samen kijken wij dan naar een oplossing.
Welke onderwerpen worden er besproken tijdens het visitatiebezoek?
Wij bespreken met jou de vragenlijst die je van te voren toegestuurd hebt gekregen. Deze lijst is niet in te zien van te voren.
De onderwerpen die zoal aan bod komen zijn:
Bereikbaarheid, accommodatie, informatieverstrekking, behandeling (dossiers, evaluatie, facturen etc.).
Vragen van cliënten
Niet tevreden over je hulpverlener?
Informatie hierover kun je terugvinden op deze pagina.
Mijn nota wordt niet vergoed, wat kan ik doen?
Onderzoek altijd eerst de reden van afwijzing. Dat kunnen er heel veel zijn;
- je hulpverlener is niet (meer) geregistreerd bij de NFG;
- je hulpverlener is niet geregistreerd bij de koepelorganisatie;
- de factuur voldoet niet aan de eisen van de zorgverzekeraar;
- je bent niet aanvullend verzekerd;
- de zorgverzekeraar erkent de NFG niet;
- de prestatie (behandeling) valt buiten het vergoedingenbeleid van de zorgverzekeraar;
- het maximale budget voor alternatieve zorg is verbruikt.
Op onze website vind je informatie over vergoedingsmogelijkheden. Hier lees je o.a. welke zorgverzekeraars de NFG wel/niet erkennen. Ook kun je zien voor welke zorgverzekeraars het nodig is dat de hulpverlener is aangesloten bij de koepelorganisatie.
Bekijk of je met je hulpverlener tot een oplossing kunt komen. Zo niet, dan kan de hulpverlener altijd contact opnemen met het NFG-secretariaat.
Zorgverzekeringsvragen
De zorgverzekeraar van mijn cliënt erkent de NFG maar geeft geen vergoeding, hoe kan dit?
Je hebt geen AGB-code/ niet de juiste AGB-code
Je bent niet geregistreerd bij de koepelorganisatie
Je hebt geen of niet de juiste prestatiecode vermeld op je factuur
Let op! Salland vergoedt Psychische hulpverlening alleen onder prestatiecode 24500 (Psychotherapie). Onder code 24504 vergoeden zij alleen nog Neurofeedback behandelingen. Salland vergoedt géén vaktherapie.
Ook Zilveren Kruis erkent vanaf 1 januari 2025 de prestatiecode 24504 niet meer. Ook bij hen kun je de prestatiecode 24500 gebruiken wanneer je psychosociale zorg biedt.
Op de website van Zilveren Kruis kun je lezen welke prestatiecodes zij erkennen; https://www.zilverenkruis.nl/zorgaanbieders/zorgsoort/alternatieve-geneeswijzen. Zilveren Kruis vergoedt geen zorg aan kinderen/jeugdigen.
Uiteraard moet de prestatiecode die je gebruikt rechtdoen aan de geboden hulpverlening en daarnaast moet je wel bevoegd zijn om de betreffende prestatie uit te voeren. Je registratie bij de NFG en Vektis zijn hierin leidend.
Bij jouw Vektis-registratie staat niet de juiste informatie
Ook moet je bij Vektis de juiste kwalificatie hebben. De meeste NFG-registerleden hebben de kwalificatie 9037; “Psychosociaal Zorgverlener”. Creatief therapeuten hebben de kwalificatie 9025; “Vaktherapie” en haptotherapeuten hebben de kwalificatie 9011; “Hapthotherapie”.
Inmiddels kun je je gegevens bij Vektis zelf aanpassen/corrigeren in de Mijn-Vektis-omgeving
Ook de NFG kan in het webportaal erkenningen bij Vektis toevoegen. Mocht dit nodig zijn, neem dan contact op met het NFG-secretariaat.
Handgeschreven nota’s (geheel of gedeeltelijk) worden niet geaccepteerd.
Op jouw nota dient de volgende informatie te staan:
– NAW-gegevens praktijk en zorgverlener(s); het adres vermelden zoals bekend bij Vektis (www.agbcode.nl).
– NAW-gegevens verzekerde, incl. geboortedatum en verzekeringsnummer cliënt.
– Datum behandeling; elke datum apart vermelden.
– Gegevens behandelaar (indien er meerdere zorgverleners in een praktijk werkzaam zijn).
– Landelijke prestatiecode** en korte omschrijving behandeling, bijvoorbeeld psychosociaal consult.
– Je volledige persoonlijke AGB-code. Heb je meerdere AGB-codes, dan mag er maar één code op de factuur staan.
– Je volledige praktijk AGB-code.
– Je NFG-registratienummer.
– De vakgroep waarin je bent geregistreerd (VPMW of VIG, zie je NFG-licentie).
– Het NFG-logo (zie “downloads” op je persoonlijke NFG-pagina).
– Je registratienummer van de overkoepelende organisatie RBCZ of NAP (indien daar geregistreerd).
– Logo overkoepelende organisatie RBCZ of NAP (indien daar geregistreerd).
Hier tref je een voorbeeldfactuur aan zoals door Zilveren Kruis aan ons overhandigd.
** Je mag deze codes (lijstnummer 054, overige sectoren) alleen gebruiken wanneer zij recht doen aan de hulpverlenening die je geeft.
De cliënt heeft de nota niet goed/volledig aangeleverd bij de zorgverzekeraar
Cliënten leveren de nota meestal zelf in bij de zorgverzekeraar en maken hiervoor een foto of een scan van de nota. Nota’s worden vaak volautomatisch verwerkt bij de zorgverzekeraars. Wanneer de foto/scan niet duidelijk is óf wanneer er gegevens wegvallen op de foto/scan (zie hierboven welke gegevens op je nota vermeld moeten staan) zal de nota afgewezen worden.
De gegevens bij Vektis, NFG en/of koepel zijn niet gelijk
Zorg er altijd voor dat jouw gegevens bij de NFG, Vektis en de koepel (indien daar geregistreerd) hetzelfde zijn. Op jouw persoonlijke NFG-pagina kun je zelf wijzigingen doorvoeren in je privé- en praktijkgegevens.
Budget verbruikt
Voor het budget alternatieve zorg staat een maximum bedrag per jaar. Wanneer dit bedrag volledig is uitgekeerd aan de cliënt zal de zorgverzekeraar de nota niet meer vergoeden.
De zorgverzekeraar van mijn cliënt heeft de NFG niet erkend, wat doen jullie hieraan?
De NFG heeft een eigen verzekeringscommissie die jaarlijks contact heeft met alle zorgverzekeraars. Elk jaar opnieuw proberen wij erkenning te krijgen van zoveel mogelijk zorgverzekeraars. Dit is een erg belangrijk onderdeel van onze werkzaamheden.
Hoeveel vergoedt een zorgverzekeraar?
Een overzicht van de vergoedingsmogelijkheden vind je hier. Dit overzicht is met de grootst mogelijke zorg samengesteld door de NFG. De NFG stelt zich niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden en/of onvolledigheden.
Zodra de nieuwe premies bekend worden (aan het einde van elk jaar) wordt dit overzicht bijgewerkt.
Ik ben aspirantlid, komen mijn cliënten voor vergoeding in aanmerking?
Nee, alleen cliënten van registerleden die geregistreerd zijn in de vakgroepen VPMW of VIG komen voor vergoeding in aanmerking.
Ik krijg geen agb-code toegekend, kan de NFG iets voor mij betekenen?
Alleen NFG-registerleden geregistreerd in de vakgroep VPMW of VIG, komen in aanmerking voor een agb-code. Waarschijnlijk is er iets fout gegaan in de aanvraagprocedure. In de welkomstbrief die je van de NFG hebt ontvangen, staat precies uitgelegd hoe je de (juiste) AGB-code kunt aanvragen en op welke manier. Kom je er niet uit, informeer dan bij Vektis via www.agbcode.nl waarom je geen code krijgt. Je kunt natuurlijk ook altijd het NFG-secretariaat raadplegen.
Vergoeden de zorgverzekeraars die de NFG erkennen altijd?
Nee, een vergoeding volgt niet automatisch nadat je bij de NFG bent geregistreerd.
Als hulpverlener moet je de juiste AGB-code hebben. In de NFG-welkomstbrief die je ontvangt bij registratie staat precies uitgelegd hoe je deze AGB-code kunt aanvragen of hoe je je huidige AGB-code kunt aanpassen/aanvullen. Controleer ook altijd of je gegevens bij Vektis nog up to date zijn in jouw eigen Vektis-omgeving.
Een cliënt moet altijd aanvullend verzekerd zijn. Daarnaast is de vergoeding mede afhankelijk van het verzekeringspakket waarvoor de cliënt heeft gekozen. Daarnaast is er altijd een maximum budget of een maximum aantal consulten verbonden aan het verzekeringspakket. Dit maximum kan inmiddels behaald zijn en daar heb jij als hulpverlener geen zicht op. Ook kan het zijn dat bepaalde vormen van hulpverlening (zoals b.v. coaching of relatietherapie) zijn uitgesloten van vergoedingen.
Een aantal zorgverzekeraars vraagt naast een NFG-registratie, ook een registratie bij de koepelorganisatie. Op het vergoedingenoverzicht staat vermeld welke zorgverzekeraars een koepelregistratie-eisen.
Laat de cliënt dus altijd zelf naar de vergoedingsmogelijkheden informeren.
Wat is het nut van een coulanceverklaring?
Wanneer jouw cliënt niet voor vergoeding in aanmerking komt van zijn zorgverzekeraar kan hij een coulanceverklaring indienen. Je vindt een voorbeeld van een coulanceverklaring bij de downloads op jouw persoonlijke NFG-pagina.
Welke gegevens moet ik op mijn factuur voor de cliënten zetten?
Op jouw nota dient de volgende informatie te staan:
– NAW-gegevens praktijk en zorgverlener(s); het adres vermelden zoals bekend bij Vektis (www.agbcode.nl).
– NAW-gegevens verzekerde, incl. geboortedatum en verzekeringsnummer cliënt.
– Datum behandeling; elke datum apart vermelden.
– Gegevens behandelaar (indien er meerdere zorgverleners in een praktijk werkzaam zijn).
– Landelijke prestatiecode** en korte omschrijving behandeling, bijvoorbeeld psychosociaal consult.
– Je volledige persoonlijke AGB-code. Heb je meerdere AGB-codes, dan mag er maar één code op de factuur staan.
– Je volledige praktijk AGB-code.
– Je NFG-registratienummer.
– De vakgroep waarin je bent geregistreerd (VPMW of VIG, zie je NFG-licentie).
– Het NFG-logo (zie “downloads” op je persoonlijke NFG-pagina).
– Je registratienummer van de koepel (indien daar geregistreerd).
– Logo koepel (indien daar geregistreerd).
Hier tref je een voorbeeldfactuur aan zoals door Zilveren Kruis aan ons overhandigd.
** Je mag deze codes (lijstnummer 054, overige sectoren) alleen gebruiken wanneer zij recht doen aan de hulpverlenening die je geeft. De prestatiecode 24504 (overige psychsociale therapie) is de meest gebruikte prestatiecode. Let op! Salland erkent deze prestatiecode alleen voor Neurofeedback behandelingen. Zij vergoeden psychische hulpverlening onder prestatiecode 24500 (psychotherapie).
Salland vergoedt geen vaktherapie (prestatiecode 24514).
Vanaf 1 januari 2025 erkent ook Zilveren Kruis de prestatiecode 24504 niet meer. Voor Psychosociale hulpverlening kun je dan ook bij Zilveren Kruis de prestatiecode 24500 (psychotherapie) gebruiken.
Zilveren Kruis erkent niet álle prestatiecodes van bovengenoemde lijst. Op hun website kun je lezen welke prestatiecodes wel worden erkend.
Uiteraard moet de prestatiecode die je gebruikt, rechtdoen aan de geboden hulpverlening en daarnaast moet je wel bevoegd zijn om de betreffende prestatie uit te voeren. Je registratie bij de NFG en Vektis zijn hierin leidend.
Welke zorgverzekeraars erkennen de NFG?
Kijk hiervoor op onze website. Hierbij de rechtstreekse link.
Welke prestatiecode moet ik op mijn factuur vermelden?
Je kunt op de landelijke lijst met prestatiecodes kijken welke prestatiecode past bij de door jou gegeven behandeling. Je vindt de meest recente lijsten op de site van Vektis. Daar moet je kijken op lijst 054 “Prestatiecodelijst overige sectoren”. Let op! 054 is dus géén prestatiecode maar een lijstnummer.
De prestatiecode 24504 (behandeling overige psychosociale therapie) is binnen onze sector de meest gebruikte prestatiecode. Onder deze code vergoedt Salland niet (m.u.v. neurofeedback behandelingen). Psychische hulpverlening kan bij hen gedeclareerd worden onder prestatiecode 24500 (Psychotherapie).
Salland vergoedt geen vaktherapie (prestatiecode 24514).
Vanaf 1 januari 2025 vergoedt ook Zilveren Kruis deze prestatiecode niet meer. Gebruik ook bij hen de prestatiecode 24500 (Psychotherapie) wanneer jij psychosociale zorg biedt.
Relatietherapie mag niet gedeclareerd worden onder de prestatiecode 24504 m.u.v. de zorgverzekeraar CZ en haar labels.
Zilveren Kruis erkent niet álle prestatiecodes van bovengenoemde lijst. Op hun website kun je lezen welke prestatiecodes wel worden erkend.
Uiteraard moet de prestatiecode die je gebruikt rechtdoen aan de geboden hulpverlening en daarnaast moet je wel bevoegd zijn om de betreffende prestatie uit te voeren. Je registratie bij de NFG en Vektis zijn hierin leidend.
Welke zorg komt voor vergoeding van de zorgverzekeraars in aanmerking?
Alleen curatieve hulpverlening kan vergoed worden door de zorgverzekeraars vanuit de aanvullende verzekeringspakketten. Coaching, begeleiding, preventieve hulpverlening en relatietherapie wordt niet vergoed door de zorgverzekeraars. Alléén de zorgverzekeraar CZ vergoedt relatietherapie en hiervoor mag de prestatiecode 24504 gebruikt worden (zie ook F.A.Q. over prestatiecodes). De andere zorgverzekeraars geven juist expliciet aan dat deze prestatiecode níet voor relatietherapie gebruikt mag worden.
Wij adviseren om géén toezegging over mogelijke vergoedingen te doen aan je cliënt. Je kunt je cliënt hiervoor verwijzen naar zijn/haar zorgverzekeraar en naar het vergoedingenoverzicht dat vermeld staat op onze website.
Overig
Ben ik als registerlid van de NFG automatisch verzekerd?
Alle NFG-registerleden (m.u.v. aspirant-leden) moeten een (zakelijke) rechtsbijstand- en beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebben.
Tijdens de inschrijfprocedure wordt gevraagd of je deze verzekeringen collectief via de NFG wilt afsluiten. Wil je dit niet, dan is dit geen probleem maar dan moet je wel aantonen dat je deze verzekeringen zelf hebt afgesloten. Je moet dan bij inschrijving (en hierna jaarlijks) een recente polis uploaden.
De kosten van genoemde verzekeringen vind je op onze pagina “Bijdragen“.
Wanneer je bij de NFG bent geregistreerd zul je op je persoonlijke NFG-pagina meer informatie aantreffen over deze verzekeringen. Wil je van te voren al informatie over deze verzekeringen? Neem dan contact op met het NFG-secretariaat. Onze contactgegevens staan op de “Contactpagina“.
Mijn licentie is geldig tot 31 maart, is dit de datum waarop mijn registratie vervalt?
Nee, je NFG-registratie loopt altijd van 1 januari t/m 31 december. Dit is ook de termijn waarover je contributie betaalt. Je licentie loopt altijd tot 31 maart omdat wij de eerste maanden van het jaar nodig hebben om alle registerpunten te controleren en om nieuwe licenties uit te draaien. De reden dat jouw licentie geldig is t/m 31 maart is dus puur een administratieve reden.
Welk voordeel levert de voordeelpas mij op en hoe krijg ik de pas in mijn bezit?
Informatie over de voordeelpas vind je via deze link
Ik ben bij de NFG geregistreerd. Wat wordt er nu nog van mij verwacht?
- Je onvangt van ons om de week per mail de NFG-nieuwsflits (m.u.v. de vakantieperiodes). Deze nieuwsflits is voor de NFG het belangrijkste middel om met onze registerleden te communiceren. Lees deze dus altijd goed, want hierin staan alle ontwikkelingen in het werkveld en wat voor gevolgen er voor jou kunnen zijn. Je kunt de eerder verzonden Nieuwsflitsen ook altijd hier nog nalezen.
- Alle NFG-registerleden (m.u.v. aspirantleden) dienen zich jaarlijks bij- en na te scholen, intervisie en/of supervisie te volgen én vakliteratuur te lezen. Alle spelregels hierover lees je hier.
- Bij inschrijving heb je aan de NFG een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overhandigd. Deze is geldig tot 5 jaar na afgfitedatum van deze VOG. Hierna dien je weer een nieuwe VOG te uploaden. Wanneer jouw VOG is verouderd ontvang je van ons een mail met daarin instructies. Maar je hoeft hier natuurlijk niet op te wachten. Heb je zelf een recente VOG met het juiste screeningsprofiel (45, gezondheid en welzijn van mens en dier) dan mag je deze altijd aan ons mailen met het verzoek deze in je dossier te plaatsen.
Wanneer ontvang ik mijn NFG-contributiefactuur?
Nadat je je bij de NFG hebt geregistreerd, kun je binnen enkele weken onze eerste factuur per mail tegemoet zien.
Wanneer je hebt gekozen voor een jaarbetaling zul je altijd begin januari onze jaarlijkse contributiefactuur ontvangen. Deze kun jij met de iDEAL-link overmaken óf wij incasseren het bedrag van jouw rekening als je ons hiervoor hebt gemachtigd.
Heb je gekozen voor termijnbetalingen, ook dan ontvang je begin januari een jaarfactuur. De maand- of kwartaalbedragen (afhankelijk van jouw keuze) worden van jouw rekening geïncasseerd. Voordat dit gebeurt, ontvang je van ons een paar dagen van te voren een e-mail als reminder.
Controleer ook altijd je spambox, daarin kunnen onze mails terechtkomen. Wij raden je aan de mails van de NFG te markeren als “velige afzender” om dit te voorkomen.
Wat moet ik doen bij een klacht en hoe is dit allemaal geregeld?
Wanneer je je bij de NFG registreert, wordt aan jou gevraagd of jij de afhandeling van klachten (volgens de Wkkgz) via de NFG geregeld wilt hebben of dat jij dit wellicht al zelf geregeld hebt. Volgens de Wkkgz moet je in elk geval als hulpverlener in de zorg aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie én je moet een klachtenfunctionaris hebben.
Maak je gebruik van onze Wkkgz-regeling, dan melden wij jou aan bij de CAMCoop. Nieuwe registerleden worden 1x per kwartaal aangemeld. Op de site van de CAMCoop kun je je registratie aldaar controleren.
Zij zorgen voor een klachtenfunctionaris en via hen wordt je aangesloten bij de Geschillencommissie Complementaire Behandelvormen.
Op jouw persoonlijke pagina onder het blauwe tabblad “Downloads” vind je een schema waarin staat vermeld welke stappen jij bij een klacht moet doorlopen. Ook vind je hier een schema voor je cliënt. Dit schema voor de cliënt vind je ook terug op onze website op de pagina “Niet tevreden over je hulpverlener“. Wanneer je de Wkkgz-regeling via de NFG hebt afgesloten, dan moet je deze pagina aan jouw website linken zodat jouw cliënten altijd weten wat zij moeten doen bij een klacht.
Onze Wkkgz-regeling geldt niet voor aspirant-leden.
Voor informatie over het Tuchtrecht reglement verwijzen wij je naar het protocol Tuchtrecht en het bijbehorende reglement. NFG-registerleden geregistreerd bij de RBCZ vallen het onder het TCZ
Hoe kan ik mijn registratie opzeggen?
Je kunt per mail opzeggen. Die mail moet vóór 1 december bij ons binnen zijn om per 1 januari in het volgende jaar uitgeschreven te kunnen worden. Ontvangen wij jouw mail later, dan wordt je pas het jaar dáárna uitgeschreven. Wij zullen jouw opzegging altijd aan jou bevestigen en dat doen wij ook weer per mail. Houd je mailbox (ook je spambox) dus goed in de gaten zodat je zeker weet dat jouw opzegging bij ons is binnengekomen en juist is verwerkt.
Ik ben niet tevreden over een NFG-medewerker. Wat kan ik doen?
Wanneer jij een klacht hebt over een NFG-medewerker of over een NFG-bestuurder, dan lees je in dit document hoe je kunt handelen.
Hoe kan ik bewijzen dat ik ben aangesloten bij een erkende geschilleninstantie?
Wanneer jij de NFG hebt gemachtigd voor de Wkkgz-regeling, melden wij jou aan bij de CAMCoop. Dit doen wij 1x per kwartaal. Nadat jij daar bent aangemeld, wordt jouw naam vermeld op de NFG-pagina van de CAMCoop-site. Daar kun je via de zoekfunctie naar jouw eigen gegevens zoeken en een certificaat/bewijs van registratie downloaden.
Wtza
Wat is de Wtza?
Op 1 januari 2022 treedt de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in werking. Deze wet heeft nieuwe toetredingsregels voor zorg- en jeugdhulpaanbieders. Daardoor veranderen een aantal dingen voor startende én bestaande zorgaanbieders en krijgen zij bijvoorbeeld te maken met een meldplicht*.
Het is daarom belangrijk dat alle aanbieders van zorg- en jeugdhulp zich goed voorbereiden. Het hoofddoel van de toetredingsregels is een verbetering van de zorgkwaliteit. De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt hierop toezicht. Daarnaast zorgen de regels voor een betere bewustwording van startende aanbieders.
* De meldplicht houdt in dat nieuwe zorgaanbieders (voor de aanvang van de zorgverlening) en bestaande zorgaanbieders (binnen zes maanden na inwerkingtreding van de Wtza) zich eenmalig moeten melden, zodat deze aanbieders in beeld zijn ten behoeve van het risicogestuurde toezicht van de Inspectie gezondheidszorg en jeugd (IGJ). De meldplicht is tevens bedoeld om nieuwe zorgaanbieders beter bewust te maken van de landelijke (kwaliteits)eisen die aan de zorgverlening zijn gesteld en hun verantwoordelijkheid hiervoor.
Hoe werkt de meldplicht?
Startende zorg- en jeugdhulpaanbieders moeten zich vanaf 1 januari 2022 melden. Door de melding krijgt de IGJ alle aanbieders beter in beeld. Tegelijk worden aanbieders met gerichte communicatie meer bewust gemaakt van de bestaande (kwaliteits)eisen.
Voor bestaande zorg- en jeugdhulpaanbieders geldt een overgangsperiode van zes maanden nadat de Wtza in werking is gegaan. Voor veel bestaande zorgaanbieders geldt dat melden niet nodig is (je moet wél aan de Wtza voldoen). Zie ook het antwoord op onze vraag “Ik sta al in in het Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa), moet ik mij nog melden?”.
Alle informatie over de meldplicht vind je op de site toetreding zorgaanbieders.nl
Voorafgaand aan de melding ben je verplicht aan te kunnen tonen dat je aan de maximaal 15 voorwaarden voldoet. Zie elders binnen deze F.A.Q. welke voorwaarden dit zijn.
Ik sta al in in het Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa), moet ik mij nog melden?
Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden. De meldplicht geldt in elk geval voor nieuwe zorgaanbieders.
Stond je al in het Lrza vóór 1 januari 2022 en sta je daar nu nog steeds als zorgaanbieder? Dán hoef je je niet opnieuw te melden.
Ben je als zorgaanbieder na 1 januari 2022 (opnieuw) in het LRZa gekomen? Dan moet je je wél melden.
Zie ook de site toetredingzorgaanbieders.nl
Heb ik een toelatingsvergunning nodig?
Nee, waarschijnlijk niet.
De vergunningplicht geldt voor:
- Zorginstellingen die medisch specialistische zorg (doen) verlenen.
- Zorgaanbieders die zorg (laten) verlenen zoals omschreven in de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg
Klik hier voor meer informatie en lees hier over de uitzonderingen op de vergunningplicht.
Waar vind ik informatie over eHerkenning?
Je kunt eHerkenning (minimaal niveau 2+) aanvragen bij 6 door de Rijksoverheid erkende leveranciers. Alleen zij mogen eHerkenning leveren. Op deze site vind je alle informatie.
Op 15-2-2022 heeft de belastingrechter geoordeeld dat de belastingdienst een ondernemer niet kan verplichten om voor het doen van aangifte eHerkenning aan te schaffen. Het is namelijk zo dat e-herkenning een wettelijke grondslag mist. Dat wil zeggen dat er geen wet is die dit verplicht stelt; enkel is er een ministeriële regeling. Dat is niet genoeg naar het oordeel van de rechter.
Belastingrecht is in principe altijd individueel recht. Dit betekent dus dat er bij een uitspraak van de belastingrechter geen precedentwerking ontstaat.
Omdat er dus geen wettelijke basis is, betekent het dat EHerkenning (om je in te schrijven in het LRZa) ook niet verplicht gesteld mag worden. Daar zullen dan wel eerst rechtszaken over gevoerd moeten worden. De NFG is dit aan het onderzoeken en zal zo nodig de stap naar de rechter maken.
Geldt de Wtza voor mijn praktijk?
Ben je een zorgaanbieder die zorg verleent zoals bedoeld in de Wkkgz, dan dien je aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Wtza te voldoen. Voor NFG-registerleden geldt dat wanneer je geregistreerd bent in de vakgroepen VPMW/VIG of het OTR de Wtza op jou van toepassing zal zijn. Voor Coaches is deze vraag minder eenvoudig te beantwoorden. Over het algemeen geldt dat wanneer je coacht op het gebied van de gezondheidszorg je ook aan de eisen van de Wtza zal moeten voldoen.
Wij krijgen nog wel eens de opmerking dat de Wkkgz/Wtza en/of het hebben van een KMS niet voor eenpitters/kleine praktijken geldt. Kijk anders ook eens hier: https://www.zzp-erindezorg.nl/blog/wkkgz-wtza-en-kwaliteitssysteem-zzp-zorg-uitleg
Wanneer ik mijn NFG-registratie beëindig, hoef ik dan ook niet meer aan de voorwaarden van de Wtza te voldoen?
De Wtza staat los van een NFG-registratie (of registratie van welke beroepsorganisatie dan ook) en staat ook los van vergoedingen van zorgverzekeraars.
De Wtza is van toepassing op álle zorgaanbieders in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), te weten instellingen én solistisch werkende zorgverleners.
Zorgaanbieders die zorg leveren in de zin van de Wet langdurige zorg (Wlz), de Zorgverzekeringswet (Zvw) en die ‘andere zorg’ leveren (zoals alternatieve zorg) vallen onder de Wkkgz en daarmee ook onder de Wtza.
Wat zijn de 15 voorwaarden van de Wtza?
Dit zijn de 15 gestelde eisen of voorwaarden waar je als zorgaanbieder aan moet voldoen;
- (Veilig) incidenten melden
- Meldcode huiselijk geweld/kindermishandeling
- Klachtenregeling
- Cliëntmedezeggenschap
- Zorgdossiers en zorgplan
- Beschikbaar en deskundig personeel
- Vergewisplicht en verklaring omtrent gedrag (VOG)
- Afspraken met onderaannemers en vrijwilligers
- Voorbehouden en risicovolle handelingen
- Opleidingsplan
- Uitsluitingscriteria
- Onvrijwillige zorg of dwang
- Medicatiebeleid
- Administratie-, declaratie-, informatie-eisen en goed bestuur
- Kwaliteitsmanagamementsysteem (KMS).
NFG-registerleden zullen aan de meeste voorwaarden voldoen (of ze zijn niet van toepassing), behalve het KMS wat ook direct de meest impactvolle eis is.
Wat is een zorgplan?
Het zorgplan is een elektronisch (of schriftelijk) document waarin de afspraken over de zorg voor de cliënt worden vastgelegd. Het zorgplan vormt de basis voor de te verlenen zorg. Het zorgplan maakt helder wat de cliënt van de zorgaanbieder kan verwachten. Het zorgplan kan voor de cliënt helpen om regie te houden over de zorg. Dat kan gaan over grote, maar ook over kleine dingen. Bijvoorbeeld welke doelen de cliënt wil bereiken, of familie ook hulp geeft en wat dan precies.
Het zorgplan houdt rekening met de wensen van de cliënt, en de cliënt moet zijn/haar verwachting uitspreken over de therapie. Het moet natuurlijk wel realistisch zijn.
Een zorgplan kan een vervanging zijn van het behandelplan mocht je dit al gebruiken. Je kunt ook het behandelplan en het zorgplan combineren tot één document. Je mag dus een eigen lay-out maken. De NFG heeft online een voorbeeld zorgplan beschikbaar gesteld. Je vindt deze bij de Downloads op je persoonlijke NFG-pagina.
Hebben jullie een voorbeeld van een Zorgplan?
Ja, deze vind je nadat je bent ingelogd op onze website onder de blauwe button “Downloads”. Bij de voorbeeldformulieren tref je een voorbeeld Zorgplan aan.
oet ik als kleine ondernemer ook aan de jaarverantwoording voldoen?
Ja, in de WTZA staat het volgende:
Artikel 2.4
Een zorgaanbieder die is aan te merken als eenmanszaak*, maakt een financiële verantwoording openbaar die is ingericht overeenkomstig bijlage 3.
Vanuit de maatschappelijke en politieke wens om de transparantie in de zorgsector te vergroten, zijn ook kleine zorgaanbieders verplicht om zich jaarlijks te verantwoorden door het openbaar maken van een jaarverantwoording. In afwijking van de hoofdregel moeten eenmanszaken als financiële verantwoording een aantal financiële ratio’s die inzicht geven in de bedrijfsvoering openbaar maken. Een financiële ratio is een verhoudingsgetal dat is samengesteld uit financieel-economische gegevens uit de balans en staat van baten en lasten van eenmanszaken. Reden om voor eenmanszaken* geen balans en staat van baten en lasten dwingend voor te schrijven is om te voorkomen dat de eigenaar zijn inkomen voor een ieder openbaar moet maken.
Om een indruk te krijgen van de financiële gezondheid van uw zorgbedrijf in het afgelopen jaar, dient u de hiernavolgende indicatoren in te vullen.
- Rentabiliteit
- Liquiditeit
- Solvabiliteit
- Personeelskostenratio
- Zorgopbrengstenratio
- Budgetratio
Het verschil tussen Freelancers, ZZP-ers en Eenmanszaken leggen wij uit in een andere vraag binnen deze F.A.Q.
Wat zijn de verschillen tussen freelancer, zzp’er en eenmanszaak?
De begrippen freelancer, zzp’er en eenmanszaak worden allemaal gebruikt om kleine ondernemers te typeren. Een freelancer is vrijwel altijd een zzp’er, maar een zzp’er is niet altijd een freelancer. De meeste freelancers hebben een eenmanszaak, maar niet allemaal. En lang niet elke eenmanszaak betreft een freelancer.
Freelancer of eenmanszaak?
De meeste freelancers hebben de rechtsvorm eenmanszaak gekozen. Dat wil zeggen dat de freelancer de oprichter en enige eigenaar is van zijn onderneming.
De begrippen ‘freelancer’ en ‘eenmanszaak’ zijn echter niet uitwisselbaar:
- Er zijn freelancers die kiezen voor een andere rechtsvorm, zoals de BV, VOF of maatschap.
- Er zijn eenmanszaken van ondernemers die geen freelancer zijn, bijvoorbeeld omdat de eenmanszaak personeel in dienst heeft of bijvoorbeeld actief is in de detailhandel.
Freelancer of zzp’er?
Zzp betekent Zelfstandige Zonder Personeel. Het is een term die oorspronkelijk afkomstig is van de belastingdienst.
Met freelancers worden meestal professionals in de zakelijke dienstverlening bedoeld. Freelancers worden meestal gelijkgesteld aan zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Dat klopt grotendeels: freelancers hebben doorgaans geen personeel in dienst, zijn gespecialiseerd in hun vak, en bieden hun kennis en ervaring in de vorm van diensten aan. Ze werken bovendien meestal alleen en ze investeren niet of weinig in bedrijfsruimte en bedrijfsmiddelen.
Zzp is breder begrip
Het verschil zit erin dat het begrip zzp’er meer soorten (en mengvormen van) ondernemers dekt dan de term freelancer. Tot de zzp’ers behoren leden van beroepsgroepen die zeker niet geassocieerd worden met een freelance-praktijk (kappers, taxichauffeurs). Bovendien zitten Zzp’ers ook in sectoren waar freelancers in de regel niet opereren, zoals de bouw, transport. Ook komen Zzp-ers voor in de zorg; je moet hier bijvoorbeeld denken aan verpleegkundigen die zich tijdelijk aan zorginstellingen verhuren.
Niet alle zelfstandigen zonder personeel zijn zzp’er
Een zelfstandige die zonder personeel bijvoorbeeld een tabakszaak runt, wordt niet als zzp’er beschouwd door de officiële instanties (ministeries, vakbonden, MKB, UWV). Er is een aantal criteria waaraan een zzp’er moet voldoen. Deze zijn vaag; een duidelijke definitie is nog niet voorhanden. Het EIM (Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf) spreekt in haar onderzoeksrapport over een groep zelfstandigen die zich “in de schemerzone tussen zelfstandigheid (ondernemerschap) en (tijdelijk) werknemerschap beweegt.”
Verder komt uit dit rapport naar voren dat aan de zzp’er in het algemeen de onderstaande kenmerken worden toegeschreven (hoewel deze niet sluitend zijn):
- Heeft geen personeel in dienst.
- Zit niet in de detailhandel (je bent dan eigenaar/huurder van onroerend goed!).
- Heeft meerdere opdrachtgevers en wordt betaald per opdracht.
- Heeft geen of slechts in beperkte vorm een eigen bedrijfsruimte.
- Verricht werk dat normaal gesproken meestal in dienstverband wordt verricht.
- Verricht de werkzaamheden niet op eigen initiatief, alleen na opdrachtverstrekking.
- Draagt verantwoording voor de eigen werkzaamheden.
- Beperkt zich veelal tot het inbrengen van kennis en vaardigheden op eigen vakgebied.
- Houdt zich niet of nauwelijks bezig met klantenwerving.
Wat is dan een eenmanszaak?
Bij een eenmanszaak heb je de onderneming alleen. Bijvoorbeeld als je een zelfstandig beroep uitoefent (zoal huisarts of therapeut) of als je de enige eigenaar van het bedrijf bent. Je kan dus ook een eenmanszaak hebben als je personeel in dienst hebt.
Als je aan de eisen voor het ondernemerschap voldoet, ben je voor de inkomstenbelasting ondernemer. Je kan dan gebruikmaken van de speciale regelingen voor ondernemers zoals de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Je bent dan ook Btw-plichtig of je hebt vrijstelling verkregen van Btw-plicht. Een eenmanszaak is dus een rechtsvorm.
Ben ik dan als therapeut een ZZP-er?
Hoogstwaarschijnlijk niet; omdat je niet aan de bovenstaande criteria voldoet. Zeker ook omdat je je bij de KvK hebt ingeschreven als eenmanszaak. Dat is logisch want de belastingdienst kijkt bijvoorbeeld alleen maar naar je rechtsvorm. De reden dat veel starters kiezen voor een eenmanszaak is omdat deze rechtsvorm eenvoudig op te richten is. Je hoeft je hiervoor alleen maar in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Bovendien kan je genieten van interessante fiscale voordelen, waaronder de startersaftrek, zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling. Verder is ook de administratie vrij eenvoudig.
Een zzp’er werkt van huis uit of bij de opdrachtgever. Jij als therapeut hebt de beschikking over een eigen praktijkruimte. Het verschil tussen zzp en eenmanszaak is dus dat zzp een begrip is en dat eenmanszaak een rechtsvorm is.
Vanaf wanneer moet ik een jaarverantwoording kunnen overleggen en wat houdt dit in?
Het ijkpunt is de laatste dag van het jaar. Dan moet je over het voorafgaande jaar de 6 genoemde punten kunnen verantwoorden;
- Rentabiliteit
- Liquiditeit
- Solvabiliteit
- Personeelskostenratio
- Zorgopbrengstenratio
- Budgetratio
Welke oplossingen biedt de NFG om aan de Wtza te voldoen?
NFG-registerleden zullen aan alle punten van de Wtza voldoen, op het KMS (Kwaliteitsmanagementsysteem) na (zie punt 9 hieronder).
- VOG. Dat is geregeld die heb je via de NFG.
- Voorbehouden handelingen. Deze vraag kan je met ‘Nee’ invullen. Immers complementaire hulpverleners mogen sowieso al geen voorbehouden handelingen verrichten; tenzij je uiteraard de (BIG) bevoegdheid hebt om dit te doen.
- Veilig incidenten melden. Is een opmerkelijk punt, dit is immers geregeld binnen de Wkkgz. De NFG heeft in haar systeem een veilig incidentenregister waar je gebruik van kan maken.
- Klachtenregeling. Dit is voor jou centraal via de NFG geregeld. Je hoeft dus niets zelf te doen; tenzij je uiteraard niet deelneemt aan de collectieve regeling van de NFG. Die keuze heb je. Als het goed is, heb je dit dan via een andere partij geregeld. Zie ook onze F.A.Q. onderdeel “Overig” voor meer informatie over de NFG-klachtenregeling.
- Meldcode huiselijk geweld. Ook hier heeft de NFG in het verleden alles voor je geregeld. Formeel ben je volgens de Wtza en de Wkkgz verplicht om een protocol te hebben. Het protocol vind je onder je persoonlijk account (onder het tabblad “Downloads”). Gegevens van onze aandachtsfunctionaris huiselijk geweld/kindermishandeling staan op onze website. Zij kan je met raad en daad bijstaan in dit proces.
- Factureren en declareren. Indien je werkt voor zorgverzekeraars en/of WMo dan moet je factuur al aan dwingende voorwaarden voldoen. Dat is dus al goed geregeld. Meer informatie over goed declareren vind je op onze site bij F.A.Q. (Zorgverzekeringsvragen)
- Informeren van je patiënten. Je ben verplicht als NFG-registerlid om goed en tijdig te informeren. In ieder geval over de verschillende behandelopties en bijbehorende kosten. Maar bijvoorbeeld ook over de bij jou geldende wachttijden zodat patiënten weten hoe snel ze waar terechtkunnen. We controleren dit onder andere bij de visitatie.
- Je dient te beschikken over een goed administratiesysteem waarin je zorgplannen en dossiers kunt vastleggen. Dit systeem dient uiteraard te voldoen aan de AVG.
- KMS
In samenwerking met QualityinCare faciliteert de NFG een digitaal KMS.
Wat is een KMS?
KMS staat voor Kwaliteitsmanagementsysteem. Een KMS is een structuur waarbinnen je alles hebt vastgelegd en dat zorgt voor het waarborgen en verbeteren van je bedrijfsvoering. Alle bedrijfsprocessen die een relatie hebben met kwaliteit, vallen onder kwaliteitsmanagement. Binnen een kwaliteitsmanagementsysteem breng je dus allerlei zaken in kaart zoals procedures, functies, te gebruiken formulieren, opleidingsplannen etc. Een PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) is, net als een audit, onlosmakelijk verbonden aan een KMS.
Er zijn bo’s die aangeven dat een KMS niet nodig is voor een eenpitter/kleine onderneming. Deze informatie klopt niet. Kijk anders ook eens hier; https://www.zzp-erindezorg.nl/blog/wkkgz-wtza-en-kwaliteitssysteem-zzp-zorg-uitleg
Waar vind ik informatie over het KMS van de NFG?
Alle informatie over het NFG KMS vind je op de website QualityinCare.
QualityinCare heeft een eigen YouTube-kanaal. Daar vind je allerlei filmpjes met meer informatie en uitleg.
Wat kost het KMS van QualityinCare?
Het antwoord vind je op de website QualityinCare
Kan ik het KMS QualityinCare bekijken voordat ik het aankoop?
Op de website van QualityinCare staat een introductiefilmpje, zodat jij een indruk krijgt hoe het KMS van QualityinCare eruit ziet.
Krijg ik vrijstelling voor bijscholing wanneer ik een KMS heb?
Ja, deze mogelijkheid bestaat onder voorwaarden. Lees onderstaande informatie dus goed door.
Wij realiseren ons dat het verkrijgen van een KMS zowel een financiële- als een tijdsinvestering vanaf jouw kant vraagt. Wij kunnen daarom 3 jaar vrijstelling geven op de algemene bij- en nascholing.
Ben jij geregistreerd in de vakgroep VPMW of VIG (en krijgen je cliënten dus vergoedingen van de zorgverzekeraars) dan blijft één dag per jaar geaccrediteerde bijscholing PSBK/MBK wél verplicht. Op dit onderdeel mogen wij geen vrijstelling geven.
Deelname aan minimaal 12 uur intervisie en/of supervisie per jaar blijft ook gewoon verplicht evenals het lezen van 2 vakboeken per jaar.
De vrijstelling dient in 3 achtereenvolgende jaren opgenomen te worden vanaf afgiftedatum van het KMS-certificaat. Had je in 2022 al scholing ingepland, dan mag je het certificaat ook nog invoeren in 2023, 2024 en 2025.
De vrijstelling geldt ook wanneer je kiest voor een KMS van een andere partij dan de NFG. Maar let op! Je krijgt de vrijstelling alleen als je een officieel bewijs van het door jou geimplementeerde KMS kunt overhandigen. In geval van het KMS van QualityinCare krijg je, nadat je alle gevraagde gegevens hebt ingevoerd, een certificaat. Alleen dit certificaat geeft recht op de vrijstelling. De factuur van QualityinCare geeft dus geen recht op vrijstelling.
Let op; een KMS geldt voor een hele organisatie. Zijn bij jouw organisatie meerdere personen geregistreerd bij de NFG dan geldt de vrijstelling voor diegene die verantwoordelijk is voor het opzetten, onderhouden en beheren van het KMS.
Wat zijn de gevolgen van GEEN registratie/aanmelding uiterlijk per 1 januari 2022 / 1 juli 2022?
Voor nieuwe zorgaanbieders geldt een meldplicht per 1 januari 2022. Voor bestaande zorgaanbieders is dit 6 maanden later. Doe je dit niet, dan ben je “in overtreding”. Wat dat precies betekent is nog niet met 100% zekerheid te zeggen. Maar je kunt er rekening mee houden dit kan betekenen dat zorgverzekeraars of gemeenten je kunnen verwijten ‘onrechtmatig’ te handelen. Hierdoor moet je mogelijk (een deel van je) inkomsten terugbetalen. Hier zijn talrijke voorbeelden van vanuit de Zorgverzekeringswet, maar inmiddels ook uit de WMO en de Jeugdwet. En dat staat nog los van eventuele andere sancties of maatregelen die opgelegd kunnen worden vanuit de Inspectie. Kortom, het is een niet te onderschatten risico voor jou en jouw praktijk.
Ik ben Coach, moet ik dan ook voldoen aan de Wtza?
De Wtza is van toepassing op álle zorgaanbieders in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Dat zijn dus instellingen én solistisch werkende zorgverleners.
Maar ben je als Coach een zorgverlener? De overheid geeft de volgende definitie aan het begrip “zorgverlener”;
Een zorgverlener is iemand die beroepsmatig zorg verleent. Dit zijn niet alleen BIG-geregistreerden maar bijvoorbeeld ook verzorgenden en begeleiders. Ook praktijkondersteuners zijn zorgverleners.
Zie; https://www.toetredingzorgaanbieders.nl/wat-betekent-de-wtza/vragen-en-antwoorden-wtza
Voor b.v. Job- en Werkcoaches is de Wtza niet van toepassing. Voor de meeste NFG-coaches zal de Wtza wél van toepassing zijn.
Let op; je SBI-code bij de inschrijving KvK bepaalt niet of je wel/niet aan de wetgeving moet voldoen. Je werkzaamheden bepalen dit. Zie ook de vragen binnen onze F.A.Q. over de SBI-codes.
Ik ben ingeschreven bij de KvK met een SBI-code die niet valt onder de Wkkgz/Wtza. Hoef ik dan niet aan deze wet te voldoen?
De Wtza is van toepassing op álle zorgaanbieders in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Dat zijn dus instellingen én solistisch werkende zorgverleners.
Met de komst van de Wkkgz is het idee ontstaan om de Wkkgz te koppelen aan een groep van zorgondernemers in het KvK bestand. Dit helpt namelijk om helder te krijgen óf je aan de Wkkgz moet voldoen.
In de brochure “Val ik onder de Wkkgz” lees je welke bedrijven in élk geval hieronder vallen.
Dit betekent níet dat als je een andere SBI-code hebt, je níet onder deze wet valt. De koppeling tussen de Wkkgz en de Wtza is alleen ondersteunend maar zeker niet bepalend. De Wkkgz heeft in haar wettekst namelijk niets geschreven over de SBI en KvK. De SBI categorieën binnen de KvK zijn niet bepalend voor jouw verplichtingen rondom de Wkkgz/Wtza. Jouw eigen werkzaamheden zijn dat wel.
Ik ben ingeschreven bij de KvK met een SBI-code die valt onder de Wkkgz/Wtza. Als ik mijn SBI-code aanpas, hoef ik dan niet meer aan de wetgeving te voldoen?
De Wtza is van toepassing op álle zorgaanbieders in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Dat zijn dus instellingen én solistisch werkende zorgverleners.
Met de komst van de Wkkgz is het idee ontstaan om de Wkkgz te koppelen aan een groep van zorgondernemers in het KvK bestand. Dit helpt namelijk om helder te krijgen óf je aan de Wkkgz moet voldoen.
In de brochure “Val ik onder de Wkkgz” lees je welke bedrijven in élk geval hieronder vallen.
Dit betekent níet dat als je je SBI-code wijzigt, je níet onder deze wet valt. De koppeling tussen de Wkkgz en de Wtza is alleen ondersteunend maar zeker niet bepalend. De Wkkgz heeft in haar wettekst namelijk niets geschreven over de SBI en KvK. De SBI categorieën binnen de KvK zijn niet bepalend voor jouw verplichtingen rondom de Wkkgz/Wtza. Jouw eigen werkzaamheden zijn dat wel.
Wkkgz
Wat is de Wkkgz?
De Wkkgz is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. De wet moet ervoor zorgen dat cliënten goede, veilige en transparante zorg krijgen. Voor therapeuten bevat de wet regels over kwaliteit, klachtenafhandeling en het melden van incidenten.
Voor wie geldt de Wkkgz?
De Wkkgz geldt voor iedereen die zorg aanbiedt:
- Zelfstandige therapeuten (zzp)
- Zorginstellingen
- Complementaire/alternatieve therapeuten, indien zij zorg verlenen
- Ook ongecontracteerde zorgverleners
Wat moet ik als zelfstandig therapeut geregeld hebben?
- Aangesloten zijn bij een erkende klachtenfunctionaris
- Aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie
- Een interne klachtenregeling hebben
- Bijhouden van incidenten/meldingen (MIC/MIM)
- Werken volgens kwaliteitseisen (bijv. professionele richtlijnen, dossiervoering)
- Transparant zijn richting cliënten over tarieven, behandeling en klachtenprocedure
Wat doet een klachtenfunctionaris?
De klachtenfunctionaris helpt cliënten bij het indienen en bespreken van klachten. Hij/zij probeert te bemiddelen tussen cliënt en therapeut zonder dat het meteen juridisch wordt.
Wat is een geschilleninstantie?
Als de klacht niet binnen je praktijk kan worden opgelost, kan de cliënt naar een onafhankelijke geschilleninstantie. Deze instantie kan:
- een bindende uitspraak doen
- eventueel een schadevergoeding toekennen
Aangesloten zijn is verplicht.
Hoe informeer ik cliënten over de Wkkgz?
Je moet cliënten vooraf en duidelijk informeren, bijvoorbeeld via:
- je website
- folder in de praktijk
- behandelovereenkomst
Hierin staat o.a. hoe men een klacht kan indienen en bij welke instanties je bent aangesloten.
Moet ik incidenten melden?
Ja, je moet intern incidenten vastleggen (MIC/MIM).
Ernstige incidenten (“calamiteiten die tot ernstig letsel of overlijden leiden”) moeten worden gemeld bij de IGJ (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd).
Moet ik een KMS hebben
Kwaliteitsmanagementsysteem (KMS), dat verplicht is volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Een KMS is een systeem van afspraken, beleid en maatregelen om de kwaliteit van zorg te waarborgen en te voldoen aan wet- en regelgeving. Zorgaanbieders, zowel instellingen als zzp’ers, moeten een KMS hebben om betrouwbare zorg te leveren.
- Wat het is: Een KMS omvat documentatie zoals een handboek, richtlijnen en rapportages, ontworpen om de kwaliteit van de zorg te beheersen en te verbeteren.
- Verplichting: De Wkkgz verplicht alle zorgaanbieders (zoals ziekenhuizen, huisartsen en fysiotherapeuten) om een KMS te hebben, zodat zij verantwoorde zorg leveren, klachtenregelingen hebben en voldoen aan de wet.
- Doel: Het systeem zorgt voor betrouwbare en veilige zorg, helpt bij het naleven van wetten, verhoogt de tevredenheid van patiënten en medewerkers, en stimuleert continue verbetering via een Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus.
- Voor wie: Alle zorgaanbieders, inclusief zelfstandige beroepsbeoefenaren zoals zzp’ers, vallen onder de Wkkgz.
- Handhaving: De Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) is van toepassing op alle zorgaanbieders in de zin van de Wkkgz.
- Andere eisen: Naast de Wkkgz kan een KMS ook een eis zijn bij aanbestedingen door gemeenten voor Wmo.
Hoe lang moet ik dossiers bewaren?
Volgens de Wkkgz en WGBO moet een zorgdossier minimaal 20 jaar bewaard blijven, tenzij anders afgesproken of noodzakelijk
Wat gebeurt er als ik niet voldoe aan de Wkkgz?
De IGJ kan:
- waarschuwingen geven
- boetes opleggen
- in ernstige gevallen praktijken sluiten
Daarnaast loop je reputatie- en aansprakelijkheidsrisico’s.
Waar sluit ik een klachtenfunctionaris en geschilleninstantie af?
Er zijn verschillende organisaties die dit aanbieden, zoals:
- Via de NFG
- onafhankelijke erkende geschilleninstanties
- Wkkgz-pakketten via dienstverleners
Hebben jullie een voorbeeldtekst die ik op mijn website kan plaatsen?
Ja zeker. Dat kan je hier downloaden.
WGBO
Wat is de WGBO?
De WGBO (Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst) regelt de rechten en plichten van cliënten en zorgverleners in de gezondheidszorg. De wet bepaalt onder andere dat therapeuten goede zorg moeten bieden, cliënten goed moeten informeren en zorgvuldig met privacy en dossiers moeten omgaan.
Wat houdt de informatieplicht in?
Als therapeut moet je de cliënt begrijpelijk informeren over:
- De diagnose of probleeminschatting.
- Het doel van de behandeling.
- Behandelopties (inclusief niets doen).
- Risico’s en bijwerkingen.
- Kosten en duur.
- Vooruitzichten en verwachtingen.
De cliënt moet voldoende informatie hebben om **geïnformeerde toestemming** te kunnen geven.
Wat betekent ‘informed consent’?
De cliënt moet **toestemmen** met de behandeling **nadat** hij/zij goed geïnformeerd is.
Toestemming kan:
- Schriftelijk zijn (bij voorkeur bij risicovolle of ingrijpende behandeling).
- Mondeling zijn.
- Stilzwijgend zijn (bij routinematige handelingen).
De cliënt mag de toestemming altijd intrekken.
Wat moet een therapeut bijhouden in het dossier?
Het dossier moet minimaal bevatten:
- Gegevens die relevant zijn voor goede zorg.
- Behandelverslagen en evaluaties.
- Correspondentie (bijv. met huisarts).
- Toestemming van de cliënt.
- Bijzonderheden of incidenten.
- Diagnostische gegevens, indien van toepassing.
Notities die **puur voor jezelf** zijn (interne gedachten) of aantekeningen horen *niet* in het formele dossier.
Hoelang moet ik een dossier bewaren?
De wettelijke bewaartermijn is **20 jaar**, tenzij:
- Een andere wettelijke termijn geldt, of
- langer bewaren voor cliënt of therapeut belangrijk is;
- een cliënt op grond van de AVG om vernietiging vraagt.
Wie heeft recht op inzage of een kopie van het dossier?
- De cliënt zelf.
- Een gemachtigde (met schriftelijke toestemming).
- Ouders/voogden bij kinderen tot 12 jaar.
- De jongere zelf en ouders samen tussen 12 en 16 jaar.
- Vanaf 16 jaar: alleen de jongere zelf.
De therapeut mag delen die de privacy van anderen schenden afschermen.
Wanneer mag ik gegevens delen met derden?
lleen wanneer:
1. De cliënt uitdrukkelijke toestemming geeft, of;
2. er sprake is van een wettelijke verplichting (bijv. infectieziekten), of;
3. er sprake is van ernstig gevaar voor de cliënt of omgeving (beroepsgeheim doorbreken mag dan soms).
Toestemming vastleggen in het dossier is verplicht.
Wat zijn de rechten van de cliënt onder de WGBO?
- Recht op informatie.
- Recht op inzage en kopie van het dossier.
- Recht op correctie of aanvulling.
- Recht op vernietiging van (delen van) het dossier.
- Recht om behandeling te weigeren.
- Recht op privacy en beroepsgeheim.
Wat als een cliënt het dossier wil laten vernietigen?
Dat moet je opvolgen tenzij:
- het strijdig is met goede zorg, of;
- een wettelijke verplichting geldt om gegevens te bewaren.
Vraag altijd schriftelijke bevestiging van het verzoek.
Wat zegt de WGBO over minderjarigen?
- 0–12 jaar: ouders/voogd beslist. Kind wordt wel betrokken op zijn/haar niveau.
- 12–16 jaar: zowel ouders als kind moeten toestemming geven. Bij ernstige meningsverschillen beslist het kind als hij/zij goed kan inschatten wat er nodig is.
- 16 jaar en ouder: wordt behandeld als volwassene.
Voor wie geldt de WGBO?
De WGBO geldt voor alle zorgverleners die als zelfstandige medische of paramedische handelingen uitvoeren, zoals:
- Psychologen en psychotherapeuten.
- Fysiotherapeuten.
- Ergotherapeuten.
- Verpleegkundigen.
- Complementaire (psychosociale) therapeuten.
Wat zijn de plichten van de therapeut?
- Goede en veilige zorg leveren.
- Cliënt begrijpelijk informeren.
- Dossier zorgvuldig bijhouden.
- Privacy waarborgen.
- Beroepsgeheim naleven.
- Toestemming vragen voor behandeling.
- Professioneel handelen volgens richtlijnen en standaarden.
Wat als ik twijfel of ik gegevens mag delen?
Er is sprak van beroepsgeheim tenzij…
Wanneer je twijfelt: overleg met een collega, beroepsvereniging of jurist. Documenteer je afweging in het dossier.
Moet ik een behandelovereenkomst laten ondertekenen?
Niet verplicht, **maar sterk aanbevolen**, omdat:
- Het duidelijkheid geeft over verwachtingen.
- Het juridische zekerheid biedt.
- Het discussies over facturen en betalingsvoorwaarden voorkomt.
- Het naleving van de WGBO ondersteunt.

