ADHD risicofactor voor depressie


depressie adhd vierkant

Tegen de tijd dat ze vroegvolwassen zijn, heeft ongeveer een derde van alle kinderen die zijn gediagnosticeerd met ADHD ook depressieve symptomen. Dat blijkt uit onderzoek van Arunima Roy, gebaseerd op het grote TRAILS-onderzoek waarin de gezondheid van 2.500 jongeren meer dan tien jaar is gevolgd. Triggers voor het krijgen van depressieve klachten zijn volgens Roy angst- en gedragsproblemen. Zij vond geen aanwijzingen dat individuen met zowel ADHD als depressieve klachten als een aparte groep moeten worden gezien.

ADHD en depressie
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) wordt vaak in verband gebracht met onderpresteren op school, moeite om een baan te vinden, emotionele instabiliteit en problemen in de omgang met vrienden en familie. Bovendien lijkt ADHD ook samenhang te vertonen met de ontwikkeling van een depressie, waarbij geldt dat jongvolwassenen met zowel ADHD als depressieve symptomen er slechter aan toe zijn dan jongeren met ‘alleen’ ADHD.


Uit Roy’s resultaten blijkt dat niet alleen kinderen met de diagnose ADHD, maar ook degenen met mildere ADHD-symptomen een verhoogde kans hebben op depressie. Het hoogste risico op het ontwikkelen van een depressie liepen kinderen die naast of als gevolg van de ADHD ook gedragsproblemen en angstklachten vertoonden.

Directe en indirecte trajecten
Er bestaan zowel directe als indirecte trajecten tussen de ontwikkeling van ADHD en depressie. Arunima Roy stelt dan ook: “Indirecte trajecten kunnen voortkomen uit de ontwikkeling van meerdere negatieve gevolgen van ADHD, waaronder – maar niet uitsluitend – comorbide angst, ontwrichtend gedrag en peerproblemen. Desalniettemin ontsnappen sommige kinderen met ADHD en met negatieve correlaten aan de ontwikkeling van depressie, wat suggereert dat er beschermende factoren bestaan die slechte resultaten voorkomen. ADHD wordt dus geassocieerd met een neerwaartse spiraal van gebeurtenissen, waarvan het resultaat bij sommige individuen depressie kan zijn.”

Monitoren in vroege adolescentie
Het is belangrijk om kinderen met ADHD goed te monitoren, zo oppert Roy, wellicht met behulp van leerkrachten die zijn bijgeschoold over ADHD. Ook het monitoren van (potentieel) ontwrichtend gedrag bij kinderen met ADHD hoort daarbij.

Roy: “Dergelijke regelmatige feedback van docenten kan informatie opleveren over ontwikkelingen op academisch en sociaal vlak, die normaal gesproken niet direct beschikbaar is voor ouders en clinici.”

De promovenda beveelt aan kinderen met ADHD intensief te monitoren rond de vroege adolescentie, omdat in deze periodes hun extra risico op de ontwikkeling van depressie het grootst is. De resultaten suggereren volgens haar ook dat vroegtijdig aanpakken van ADHD zelf, de beste route naar het voorkomen van depressie is.


Bron: blikophulp.nl


Lees meer >>

Agenda