Jongeren met meer omega-3 vetzuren in het bloed verwerken informatie sneller


omega

De impact op het brein van omega-3 vetzuren is een onderwerp waar veel discussie over is. Er zijn namelijk aanwijzingen dat het eten van vis, de belangrijkste bron van die omega-3 vetzuren, niet alleen gezond is, maar ook het functioneren van het brein verbetert. Inge van der Wurff van de Open Universiteit doet hier onderzoek naar. In het tijdschrift Nutrients is een artikel van haar hand verschenen waarin ze aantoont dat jongeren met meer omega-3 vetzuren in het bloed sneller informatie verwerken en minder impulsief reageren.

Vingerprik
266 gezonde jongeren tussen de 13 en 15 jaar namen deel aan het onderzoek. Doel van het onderzoek was vaststellen of er een verband is tussen omega-3 vetzuren (voluit lange keten meervoudig onverzadigde vetzuren) in het bloed en het cognitief functioneren van gezonde jongeren. De vetzuren in het bloed (de omega-3 index) werden gemeten met een vingerprik. Het cognitief functioneren van de jongeren werd gemeten met een batterij aan neuropsychologische testen.

Resultaten
Van der Wurff onderzocht de resultaten tussen de omega-3 index en negen variabelen op het gebied van cognitie. Op twee van die variabelen stelde ze een significant verband vast: de snelheid van informatieverwerking en impulsiviteit. Jongeren met een hogere omega-3 index verwerken informatie sneller en zijn minder impulsief dan jongeren met een lagere omega-3 index. Van de Wurff: 'Dat betekent niet meteen dat meer vis eten leidt tot sneller leren en beter nadenken. Deze studie bewijst dat er een verband is, de twee dingen gaan samen. Maar dat is nog geen bewijs dat het één ook de oorzaak is van het ander. Daarvoor is verder onderzoek nodig.'

Het artikel 'Association between Blood Omega-3 Index and Cognition in Typically Developing Dutch Adolescents' van Inge S. M. van der Wurff, Clemens von Schacky, Kjetil Berge, Maurice P. Zeegers, Paul A. Kirschner en Renate H. M. de Groot is verschenen in Nutrients 2016, 8(1), 13 en is online beschikbaar.


Bron: Open Universiteit


Lees meer >>

Agenda